Leren lezen in groep 3: appeltje-eitje

Alfabet

Papa, zal ik je dit boekje voorlezen?” Ik keek Joshua verbaast aan. Ging hij mij nu echt voorlezen of wist hij een paar letters? “Natuurlijk mag je mij voorlezen”, zei ik tegen hem. Een paar minuten later had Joshua zijn eerste boekje aan mij voorgelezen. Trots keek ik hem aan en gaf ik hem een high-five.

Na het voorlezen voelde ik mij wel een beetje dom. Nee, ik begreep de clou van het verhaal. Het kwam door de introductie-avond van groep 3, die in de tweede week van het schooljaar had plaatsgevonden. Tijdens deze avond werden het lesmateriaal en de leermethode aan de ouders uitgelegd. Ik was onder de indruk van verschillende soorten manieren die ze gebruiken om de kinderen te leren lezen. Alleen bij het horen dat de kinderen voor de herfstvakantie zouden kunnen lezen, kon ik een sarcastisch lachje niet onderdrukken. Knappe juffrouw die mijn Joshua in anderhalve maand kon transformeren van een jongen die nog geen letter kan lezen tot een adequate lezer.

Blijkbaar ging het nog sneller. Na twee weken in groep 3 las hij mij al voor! En het blijft nu al niet meer bij het lezen van Mis vis of Raar saar, raar. Zo zaten we gisteren aan tafel ons bakje vla te eten. Opeens zag ik Joshua aandachtig naar de achterkant van het vla pak kijken. Zei hij ineens: “Papa zullen we zoek de 10 verschillen samen spelen?” Ik zei heel droog: “Ja, dat doen we als we ons bakje leeg hebben gegeten.” Een paar tellen later viel het kwartje, hoe kon hij dat nu lezen? Dat spel hadden we namelijk nog nooit gespeeld! Voor iemand die de hele zomervakantie niet naar groep 3 wilde en zeker niet wilde lezen, heeft hij er veel plezier in.

Lees verder → link


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *