Review: Nintendo Classic mini

Mini NesBron: Nintendo.com

Ik heb van Sinterklaas een Nintendo Classic mini: Nintendo Entertainment Systeem (Mini NES) gekregen. Alleen al bij het zien van de reclame, haalde ik mooie herinneringen op. Ik moest de Mini NES hebben om die 30 spellen te spelen. Zo staan Mario Bros, Double Dragon, Zelda en Excite Bike op de Mini NES. De vraag was of de Mini NES alleen dat mooie gevoel opriep of dat het spelen van de spelen ook leuk was. We hebben de Mini NES nu drie weken in huis en dit zijn onze ervaringen.

Het geluid en de weergave
De Mini NES koop je niet voor de mooie beelden en zeker niet de geluidskwaliteit. Al is het bliep achtige geluid geweldig. Het lijkt net of je in Back to the Future meespeelt, alles om je heen is ineens oud. Zo vind ik het motorgeluid in Excite Bike geweldig om te horen. Qua beeldkwaliteit gaat je ook terug te tijd in. Ten opzichte van het geluid, krijg ik niet dat goede gevoel. Op z’on breedbeeld televisie is een oude weergave gewoonweg niet mooi.

Ik hou wel van eenvoudige games
De Mini NES koop je ook niet voor de lange avonturen. De spellen zijn simpel en dat vind ik nu de charme van de Mini NES. Ik ben van de simpele spellen. De spellen op de Playstation, Xbox of Wii U zijn mij veel te ingewikkeld. Daardoor heb ik de spelcomputers links laten liggen. De enige spellen die ik de afgelopen jaren heb gespeeld, zijn Candy Crush, Subway surfer en WordFeud. Spellen die simpel te begrijpen zijn en snel af te ronden zijn.

Excite bikeBron: Nintendo.nl

Wat vinden de jongen ervan?
De Mini NES koop je niet voor je kinderen. De jongens zijn van de flitsende spellen op de Xbox 360 waarbij je een avatar op een poort moet plaats om te spelen. Die Mini NES laten ze links liggen. Dat dacht ik althans, misschien hoopte ik het wel.De Mini NES trekt echter als een super sterke magneet aan de jongens. Diego vroeg vorige week direct naar de Mini NES toen ik hem van zijn moeder ophaalde. En Joshua, die niet van games houdt, wil er ook constant op spelen. Ze vinden die Mini NES geweldig. Het liefst spelen ze Super Mario en kid Ikarus.

Na drie weken Mini NES staat de Xbox 360 alleen nog aan om stroom te geven aan de Mini NES. Als ik dan een nadeel van de Nintendo Classic mini moet opnoemen, dan is het de lengte van het snoer van de controller. Deze is veel te kort met die grote beeldschermen van tegenwoordig. Maar verder zijn de spellen op de Mini NES na 30 jaar nog steeds geweldig om te spelen!