Review: Aviodrome

Theflyingdutchman

Lang stond het Aviodrome op ons lijstje van museum om te bezoeken én in de kerstvakantie gingen we dan eindelijk naar het Aviodrome toe. Niet alleen, maar we gingen samen met mijn zusje, zwager, neefje en nichtje het museum bezoeken. Dit is onze review van het Aviodrome.

Het Aviodrome ziet er klein uit
Na iets meer dan een uur rijden kwamen we aan bij het Aviodrome in Lelystad. Het museum was simpel te vinden vanaf de snelweg. Het Aviodrome leek van buiten best klein. Aangezien ik aan vliegtuigen dacht, verwachtte ik een groot complex. Ik vroeg mij dan ook af of we in het Aviodrome ons uren konden vermaken. Dit werd aangesterkt bij binnenkomst van het Aviodrome, alles leek dicht bij elkaar te liggen. Links het museum, recht voor ons het restaurant en rechts het theater. En ik vergat dat links in de hoek ook de speelplaats is.

De jongens zijn super enthousiast
Schijn bedriegt echter. Direct sta je voor een vliegtuig, het eerste model. Langzaam gaan we steeds verder naar het heden toe. Uiteindelijk komen we in een grote zaal uit met allemaal vliegtuigen. De jongens (7, 8 en 9 jaar) lopen vol enthousiasme met hun smartphone en tablets van vliegtuig naar vliegtuig. Iedere keer nemen ze één of meerdere foto’s van het vliegtuig of een interessant detail van het vliegtuig. Het blijft niet bij foto’s maken, de filmfunctie wordt ook veelvoudig gebruikt om het gehele vliegtuig in beeld te krijgen.

De Boeing 747 Jumbojet is het hoogtepunt van Aviodrome
Na anderhalf uur nemen we een pauze in het restaurant en na een goed gemaakte maaltijd (frites, lekkere broodjes en gebak), gaan we via een Boeing 747 Jumbojet naar buiten. Die 747 is trouwens het hoogtepunt van het Aviodrome. Buiten zijn nog een aantal vliegtuigen te zien en ook kunnen we beleven hoe Schiphol in het verleden eruit zag. Helaas is het te koud en te glad om buiten echt te spelen en gaan we weer snel de warmte in.

Aviodrome

Skymania is lekker winderig en nat
Na drie uur willen we er vandoor gaan, maar de jongens willen graag nog binnen spelen. Tijdens het wachten horen we dat het 4D theater om 15:30 nog een voorstelling heeft. De voorstelling vind ik erg simpel, maar de jongens genieten volop. Vooral dankzij de wind die je voelt en de regen die naar beneden komt. Wij hebben de voorstelling ‘Skymania’ gezien, je kan ook de film ‘Helden van de Nederlandse luchvaart’ zien. Die hebben we echter gemist.

Conclusie
Na bijna 4,5 half uur zit ons bezoek erop. De jongens roepen direct dat ze het super leuk vinden en gauw weer terug willen komen. Ik was verrast door de omvang en de collectie van het Aviodrome. Hierbij de pro’s en con’s van het Aviodrome.

+ Een mooie grote collectie.
+ Variatie van bezichtigen, spelen, simulatie en theater.
+ Nette horicagelegenheid met veel plaats.