Review: Dragonball Super – Broly

Bron: Imdb.com

De Japanse serie Dragonball ging naar de bioscoop én daar moest ik natuurlijk naartoe gaan! Jarenlang volgde ik deze serie, maar helaas kwam daar rond 2000 in Nederland een einde aan. In juli 2016 werd er een nieuwe serie uitgebracht, Dragonball Super. Nu was het tijd voor de film versie ‘Dragonball Super – Broly’. Als fan van de serie waren mijn verwachtingen hoog, maar voldeed de film wel aan mijn verwachten.

Meer dan 20 jaar geleden keek ik al Dragonball

Ik vond dat ik mijzelf een fan mocht noemen. Deze Japanse animatie serie zorgde 20 jaar geleden ervoor dat ik dagelijks om 15:45 thuis wilde zijn om die nieuwe aflevering te zien. De hoofdpersonage, Goku, stal mij hart door zijn oprechtheid, open blik naar de wereld en natuurlijk zijn vechtersinstinct. Jaren keek ik Dragonball Z op televisie, de Cell Saga was toch wel de meest imponerende Saga die ik had gezien in een anime serie. Helaas werd er nooit meer een betere saga gemaakt, maar ik bleef Dragonball kijken. Ik zorgde er zelfs voor dat ik de oudere Dragonball serie kon kijken. Het werd daarna stil rond Goku en zijn vrienden, tot juli 2016. Met Dragonball Super werd mijn enthousiasme aangewakkerd, met als klapper op de vuurpijl deze film?

Mijn teleurstellingen tijdens de Dragonball film

Natuurlijk kan ik heel veel commentaar leveren op de film. Waar er verwachtingen zijn, heb je sneller teleurstellingen. Zo vraag ik mij af waar die nieuwe Saiyan Broly ineens vandaan komt en waarom die niet eerder is opgemerkt. Zijn energieniveau kan toch zo opgepikt worden. Dit is iets kleins, maar een grote teleurstelling in de film zijn de gevechten. Door het toevoegen van moderne illustratietechnieken vind ik de gevechten juist onduidelijker worden. Ze zijn ook niet meeslepend, alleen keihard. Er worden zelfs wat transformaties overgeslagen, want waar was Ultra Instinct? Deze moderne technieken zorgen er voor mij ook voor dat de schepen niet passen in de rest van de animatie.

Genoeg humor en extra achtergrond informatie

Zover de kritische noot. Als liefhebber van Dragonball is het gewoon leuk om een film op het grote doek te zien in plaats van op mijn macbook. De humor is zoals verwacht, maar ook al verwacht iedereen het, de hele zaal ligt dubbel. Over de verhaallijn heb ik dan niet te hoge verwachtingen, hierdoor zit er een verrassend stuk in de film. Het stuk over Broly en de historie van hem is een aangename verrassing. Het is jammer dat Broly de badguy is, maar het maakt het ook wel weer leuk. Saiyans die tegen elkaar vechten. Frieza kan natuurlijk niet achterblijven in de film, al is zijn rol wel heel klein. Wat de film speciaal maakt, is dat de Engelse stem van Goku en Vegeta nog steeds dezelfde zijn als vroeger.

Na iets meer dan 90 minuten kwam ik dan ook vermaakt naar buiten. Als niet-fan kon Dragonball Super – Broly of super verrassend leuk zijn of super tegenvallen. Mijn plan in eerste instantie was om naar Dragonball met de kids te gaan. Deze film was echter niet voor kinderen vanaf 6 jaar oud(Kijkwijzer). Er vielen toch enkele doden. Voor de fan is de film echter een leuke avond uit.