Review: Joe Biljoen

Joe Biljoen

Joe kan krijgen wat zijn hartje begeert, alleen mist hij toch die ene goede vriend. In het kinderboek ‘Joe Biljoen’ doet Joe er alles aan om een echte vriend te krijgen. Joshua wil graag dit boek lezen van David Walliams. Heeft het te maken met het vele geld dat Joe zijn vader bezit of komt het gewoon door het feit dat David Walliams dit boek heeft geschreven. Lees het in onze review van het boek ‘ Joe Biljoen’ .

Liever een vriend, dan een biljoen

Met het boek ‘ Papabandiet’ had David Walliams namelijk een boek geschreven die zeer in de smaak viel bij Joshua. Zoals we al in onze review schreven van Papabandiet was Joshua zo enthousiast dat ik het boek ook moest lezen. Ik verbaasde mij toen over het zielige verhaal, waar ik juist een grappig verhaal verwachtte. David Walliams bleek met het boek ‘Joe Biljoen’ ook van de dramas te zijn. Joe was, ondanks al het geld van de wereld, niet gelukkig. Op de deftige school werd hij geplaagd, omdat Joe zijn vader van het ‘nieuwe geld’ was. Dit geld was ook nog eens verdiend door het schoonmaken van één ieder zijn achterwerk. Joe miste een vriend, een vriend die hem zou steunen door dik en dun.

Hoe werkt vriendschap eigenlijk?

Om die vriend te krijgen vraagt Joe aan zijn vader hem over te plaatsen naar een ‘gewone school’. Daarnaast mag niemand weten dat Joe veel geld heeft, hij wil namelijk een vriend hebben die niet van zijn geld af weet. En Joe heeft geluk, want op de eerste dag krijgt hij direct een vriendje. Alleen blijkt het moeilijk voor Joe deze vriend te behouden. Joe moet namelijk leren hoe vriendschap in elkaar zit. Een best zielige constatering, alleen een goede les voor een kind. Zo leert Joshua dat geld niet altijd gelukkig maakt, zeker niet in het vinden van de juiste vriendschappen. David Walliams laat dit in ‘Joe Biljoen’ niet alleen zien door de vriendschap van Joe, maar ook hoe Joe zijn vader zijn vriendinnen scoort en hoe hij Joe bewerkt met zijn geld.

Waarom loopt mama toch weg?

Ondanks het zielige verhaal, krijgt David Walliams van ons weer een positieve review. Vooral het feit dat supermarkthouder Raj in zowel Papabandiet als in dit boek een rol heeft is een leuke verrassing. Natuurlijk zijn er ook mindere punten te noemen over Joe Biljoen. Ik vraag mij namelijk af of David Walliams iets probeert te verwerken middels het schrijven van deze kinderboeken. Dit is namelijk het tweede kinderboek waarin de moeder haar zoon zomaar verlaat. Ik vraag mij af hoe dit bij een kind binnenkomt. Het is toch fijner een boek te lezen waar de moeder niet van de één op andere dag vertrekt. Het zou mooi zijn als David Walliams dit in een volgend boek uit de verhaallijn weglaat. Ik zou zijn boek dan waarschijnlijk een nog positievere review hebben gegeven.

Naast spannend ook leerzaam

Het boek ‘ Joe Biljoen’ is namelijk een spannend verhaal voor kids. Wanneer Joe zijn vriendje krijgt, probeert hij met al zijn kennis hem te helpen. Te helpen hem te verlossen van twee grote pestkoppen op school. Alleen hoe doe je dat als je niet weet hoe je dat het best doet. Hij komt erachter dat geld niet alleen de optie is. Hij is niet de enige die dit moet leren, want zijn vader moet ook nog het één en ander leren. In Joe Biljoen beleef je dat het best moeilijk is om een kind met veel geld te zijn. Daarnaast leer je wat belangrijk is in een vriendschap en hoe je elkaar als vrienden kan helpen.

Met Joe Biljoen heeft David Walliams een leuk kinderboek geschreven. Als ik Joshua mag geloven, weer een geweldig kinderboek. Maar laten we het bij leuk houden, want anders ligt volgende week het volgende boek van hem in huis en er zijn nog veel meer interessante kinderboeken om te lezen.